Veelgestelde vragen


Algemeen

Wie is Allure Energie?

Allure Energie is trots op de aan haar verleende vergunning als Energieleverancier en wil door haar persoonlijke en klantvriendelijk aanpak, waarbij ook echt naar de klant geluisterd wordt zich onderscheiden van onpersoonlijke en anonieme internetverkopers. Pas als de klant tevreden is, zijn wij dat ook. Dit vertaalt zich door niet alleen een klantgerichte aanpak na te streven, maar ook in het direct telefonisch contact met onze klantenservice, het gemak van een persoonlijk accountmanager of vast aanspreekpunt binnen onze klantenservice. Wij maken niet gebruik van keuzemenu’s maar u krijgt altijd direct een medewerker aan de lijn, die u graag te woord staat en u helpt bij uw mogelijke vragen en een oplossingsgerichte instelling heeft.

Hoe kan ik jullie bereiken?

U kunt ons op diverse manieren bereiken. Hieronder staan onze contactgegevens:
Website : www.allure-energie.nl
Emailadres : klantenservice@allure-energie.nl
Telefoon : 085-902 29 30

Allure is een nieuw bedrijf. Wat gebeurt er als jullie stoppen of worden overgenomen? Heb ik dan nog stroom

Ongeacht bij welke maatschappij u klant bent of wordt, u blijft altijd gedurende 6 maanden aangesloten op energielevering mocht uw leverancier stoppen of worden overgenomen. Dit is wettelijk door de ACM (Autoriteit Consumenten Markt) vastgelegd, waardoor alle klanten zijn beschermd. In deze 6 maanden dient u een nieuwe leverancier voor energie te vinden. Regelt u dit niet in deze periode, dan is de netbeheerder gerechtigd tot afsluiting over te gaan.

Is het ingewikkeld om over te stappen?

Normaal is dit voor mensen die hier niet dagelijks mee bezig zijn best wel een ingewikkelde materie om dit in goede banen te kunnen leiden. In de praktijk kan hier veel mis mee gaan. Wij zijn een bedrijf dat zich volledig richt op service en ontzorgen van klanten, daarom zullen onze medewerkers uw overstap volledig voor u verzorgen.

Kunnen jullie bij mij thuis komen en advies geven?

Ons bedrijf heeft zich weer net zoals het vroeger ging volledig gelegd op het service verlenen aan klanten. Dit houdt in dat wij u via de telefoon adviseren maar desgewenst ook persoonlijk bij u thuis of op uw zaak langs komen voor het geven van advies. Daarom zeggen wij dan ook “Als u tevreden bent, zijn wij het ook“


Veelgestelde vragen over klant worden

Hoe lang duurt een overstap van leverancier?

Over het algemeen duurt een overstap ongeveer een maand. Een en ander is afhankelijk van het moment waarop wij het switchverzoek kunnen indienen en natuurlijk van de door u gewenste overstapdatum.

Wie zegt mijn huidige energieleverancier op?

Natuurlijk zorgen wij voor het opzeggen van uw huidige contract.

Ik weet mijn huidige energieleverancier niet, is dit erg?

Nee, dit is niet erg, wij zijn aangesloten op het landelijke Contract Einde Register (CER) en hier kunnen wij zien wie uw huidige energieleverancier is.

Ik wil mijn contract op de datum van sleuteloverdracht laten ingaan, kan dat?

Na uw aanmelding wachten wij 14 dagen alvorens wij een verzoek indienen bij de netbeheerder om met de levering van stroom en gas te starten. Mocht u hierdoor niet op de datum van de sleuteloverdracht door ons geleverd krijgen, is dat in de meeste gevallen geen probleem. Heeft u een brief ontvangen van de netbeheerder, waarin wordt gezegd dat u kan worden afgesloten, neem dan contact met ons op. U bereikt ons op het telefoonnummer: 085-902 29 30. Laat ons weten op welke datum de levering moet starten. Geef deze datum door aan onze klantadviseurs via bovenstaand telefoonnummer of per mail via klantenservice@allure-energie.nl onder vermelding van uw klantnummer.


Meterstanden

Wanneer moet ik de meterstanden doorgeven voor mijn aanmelding?

Als u zich via de website aanmeld, vragen wij u al naar uw huidige meterstanden. Vult u deze niet in, dan zullen wij u rond de datum waarop we gaan leveren een e-mail sturen, waarbij wij u om uw meterstanden vragen. Mochten wij deze dan opnieuw niet ontvangen, dan worden de standen door de netbeheerder geschat.

U wordt klant en bent nieuw op de energiemarkt

Bent u nieuw op de energiemarkt en heeft u dus nog geen contract met een leverancier, dan ontvangt u rond de datum waarop gestart wordt met energielevering een e-mail. Hierin vragen we u om uw meterstanden door te geven.

U was al klant en gaat verhuizen

Wanneer u bent verhuisd ontvangt u rond de datum waarop in uw nieuwe woning gestart wordt met levering, een e-mail om de meterstanden door te geven. Ook voor het oude adres vragen we per e-mail de meterstanden op.

Wat is het gevolg als ik de meterstanden bij verhuizing te laat doorgeef?

Als u te laat de eindstand van stroom en gas doorgeeft, berekent de leverancier van de nieuwe bewoners die op uw oude adres wonen, zelf de eindstand. Dat kan afwijken van de werkelijke eindstand van de meters. Een eventuele correctie op de eindstand van de meters, kunt u aanvragen bij de energieleverancier van de nieuwe bewoners. Als de netbeheerder de meterstanden berekent, kunt u helaas geen correctieverzoek indienen.

Ik kan de meterstanden op de door jullie aangegeven datum niet doorgeven omdat ik niet aanwezig ben. Wat kan ik het beste doen?

Het maakt niet uit als u de meterstanden een paar dagen eerder of later doorgeeft. Zorg er wel voor dat u de standen doorgeeft binnen de termijn die we per e-mail aangeven. Als we de meterstanden niet binnen de gestelde termijn ontvangen gaan we de meterstanden schatten. Het risico bestaat dat u dan teveel of te weinig betaalt.

Ik stap over op een andere datum dan dat ik de meterstanden doorgeef, is dit een probleem?

Het maakt niet uit als u de meterstanden een paar dagen eerder of later doorgeeft. Zorg er wel voor dat u de standen doorgeeft binnen de termijn die we per e-mail aangeven. Als we de meterstanden niet binnen de gestelde termijn ontvangen gaan we de meterstanden schatten. Het risico bestaat dat u dan teveel of te weinig betaalt.

Ik wil graag meterstanden doorgeven, hoe doe ik dit?

U kunt alleen meterstanden doorgeven wanneer we daar per e-mail om vragen. U kunt dan via deze mail uw standen doorgeven of telefonisch aan onze klantenservice via 085- 902 29 30.

Waarom vraagt de netbeheerder om mijn meterstanden?

De netbeheerder is verantwoordelijk voor de meter. De netbeheerder houdt de meterstanden en het verbruik bij. De netbeheerder komt daarom één keer in de drie jaar de meterstanden bij u thuis opnemen.


Voorschot en betalen

Ik wil mijn voorschot aanpassen, hoe doe ik dit?

U kunt het voorschotbedrag zelf kosteloos twee keer per jaar aanpassen, stuur hiervoor een mail aan klantenservice@allure-energie.nl. U kunt het voorschotbedrag met maximaal 10% verlagen en onbeperkt verhogen.

Wat wordt mijn voorschotbedrag?

Rondom de start levering wordt uw nieuwe voorschotbedrag per e-mail aan u verzonden. Het voorschotbedrag wordt vastgesteld op basis van het historisch verbruik op uw adres. In het geval van nieuwbouw, maakt de netbeheerder een berekening van het verwachte verbruik. Deze gegevens ontvangen we van uw netbeheerder rond de startdatum. U ontvangt van ons automatisch een e-mail wanneer het voorschotbedrag bekend is.

Wanneer wordt mijn voorschot voor afgeschreven?

Wij incasseren uw voorschot vooraf rond de 25e van iedere maand. Bij uw overstap naar ons, kan het daarom voorkomen, dat u in een maand een factuur over de lopende maand ontvangt en een tweede factuur voor de maand daarop volgend.

Waarom is mijn voorschotbedrag hoger of lager bij Allure Energie dan bij mijn vorige leverancier?

Het voorschot wordt vastgesteld op basis van het verwachte jaarverbruik die we doorkrijgen van de netbeheerder en de tarieven. Deze gegevens kunnen anders zijn dan bij de vorige leverancier. U heeft de mogelijkheid het voorschotbedrag te wijzigen door een mail te sturen naar klantenservice@allure-energie.nl. U kunt het voorschotbedrag zelf met maximaal 10% verlagen en onbeperkt verhogen. Neem voor een passend advies telefonisch contact met ons op via het telefoonnummer 085 – 902 29 30. Wij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 uur en 17.00 uur.

Kan ik mijn voorschot betalen op een ander moment in de maand?

We incasseren altijd rond de 25e van de maand. Als deze datum onhandig voor u is, kunt u er voor kiezen om te betalen via factuur. Als u de betaalwijze wilt wijzigen, laat dit dan aan ons weten per mail naar klantenservice@allure-energie.nl onder vermelding van uw klantnummer.


Boete of opzegvergoeding

Wat is een boete / opzegvergoeding?

Dit is een wettelijk vastgesteld bedrag dat een energieleverancier in rekening kan brengen als u uw contract voortijdig beëindigt. Hoe langer de resterende looptijd van uw contract is, hoe hoger de opzegvergoeding.

Krijg ik een boete / opzegvergoeding door mijn overstap naar Allure Energie?

Dit is afhankelijk van de contractvoorwaarden en de looptijd van uw contract bij uw huidige energieleverancier, in combinatie met de startdatum bij Allure Energie. Zegt u uw contract voortijdig op, dan bestaat de kans dat u een opzegvergoeding moet betalen.
Via onze klantenservice kunnen wij in het Centraal Administratie Register de looptijd van uw huidige energiecontract voor u nakijken.

Vergoeden jullie mijn boete die ik krijg door mijn overstap?

Allure Energie vergoedt geen boete die u opgelegd wordt door de vorige leverancier.


Vast en variabel

Wat is het verschil tussen vaste of variabele tarieven?

Kiest u voor een contract met variabele tarieven dan zijn de energietarieven rechtstreeks aan de olieprijs gekoppeld. Doordat de prijs voor olie wisselt, worden de tarieven steeds opnieuw vastgesteld. Dit gebeurt 2 keer per jaar. Is olie in de afgelopen 6 maanden duurder geworden, dan stijgt de energieprijs. Is olie het laatste halfjaar in prijs gedaald, dan wordt energie ook goedkoper. Kiest u voor een vast contract, dan zet u de energietarieven voor een bepaalde periode vast.

Vast contract

Kiest u voor een vast contract, dan kijkt u naar de toekomst. U zet de energietarieven voor een bepaalde tijd vast. Tijdens deze periode hebben tariefwijzigingen op basis van de olieprijs geen invloed op uw contract. U kunt het goed vergelijken met sommige hypotheekvormen, waarbij u de rente vastzet.

Hoe kan ik mijn prijs vergelijken met mijn huidige leverancier?

Bij bijna alle energiemaatschappijen kunt u inloggen op uw persoonlijke pagina. Op deze pagina kunt u zien wat u nu betaalt aan kWh ( kilowattuur) elektra en m3 (kubieke meter) gas. Ook kunt u een indicatie hiervan zien op de laatste jaarverbruik overzicht van uw energieleverancier. Omdat wij een service gericht bedrijf zijn, kunt u dit ook aan onze medewerkers vragen om dit voor u uit te zoeken.


standaard begrippen op uw energierekening en/of contract

De volgende standaardbegrippen komt u tegen op uw energiecontract:

Begrip Toelichting
EAN-code De EAN-code is een uniek nummer waarmee wij uw aansluiting kunnen herkennen
Meterstanden Dit zijn de begin- en eindstanden die wij gebruikt hebben om uw verbruik in de afgelopen periode te berekenen. Deze hebben wij van u of rechtstreeks via uw slimme meter ontvangen. Mocht dat niet gelukt zijn dan is er sprake van een schatting en wordt dit aangegeven.
Leveringskosten De kosten die wij u in rekening brengen voor de levering van energie bestaan uit:
  • vaste leveringskosten, zijnde kosten ongeacht de hoogte van uw verbruik1 en
  • variabele leveringskosten, zijnde de kosten voor de door u verbruikte eenheden (kWh of m3) vermenigvuldigd met de met u overeengekomen prijs. 1 Voorheen ook wel ‘vastrecht’ genoemd.
  • Enkeltarief, normaaltarief en daltarief U betaalt het enkeltarief als uw meter 1 (actief) telwerk heeft. Al het verbruik wordt tegen dezelfde prijs (het enkeltarief) afgerekend. Wanneer uw meter 2 (actieve) telwerken heeft, betaalt u - afhankelijk van de mogelijkheden die uw leverancier u biedt2 - of voor al het verbruik dezelfde prijs (het enkeltarief) of voor het verbruik in de daluren het daltarief. De daluren zijn van [voorbeeld: 23:00 tot 7:00], in het weekeinde en op feestdagen. In de overige uren betaalt u dan het normaaltarief. 2 Uw leverancier geeft hetgeen van toepassing is op uw energienota weer.
    Terugleververgoeding Wanneer u zelf elektriciteit opwekt (bijvoorbeeld met zonnepanelen) kunt u dit direct in huis gebruiken. De elektriciteit die u niet direct gebruikt, levert u aan het openbare net via uw aansluiting. Dit heet teruglevering. Gebruikt u op een bepaald moment meer elektriciteit dan u kunt opwekken, dan gebruikt u elektriciteit uit het openbare net. De door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid elektriciteit mag u op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dat noemen we salderen. U betaalt dus alleen uw netto verbruik per jaar3.

    Blijkt na deze verrekening dat u meer elektriciteit heeft teruggeleverd dan verbruikt (overschot aan teruglevering) dan ontvangt u voor de extra teruggeleverde elektriciteit van ons een redelijke terugleververgoeding.

    3 Niet alle meters registreren de teruggeleverde elektriciteit apart (de meter kan bijvoorbeeld ook ‘achteruitlopen’ als u teruglevert aan het net). Uw jaarlijkse meterstand is dan meteen uw netto verbruik.
    Regiotoeslag gas De kosten die wij u in rekening brengen voor het landelijke transportnet voor gas zijn voor een deel afhankelijk van waar u woont. Hoe verder van Slochteren (Groningen), hoe hoger de kosten. Deze kosten worden door de netbeheerder van het landelijk gastransportnet aan ons in rekening gebracht.
    Correctiefactoren gas De meterstand op uw gasmeter wordt achteraf gecorrigeerd voor calorische waarde en (eventueel) voor temperatuur en hoogteligging:
  • De calorische waarde is de hoeveelheid energie in een kubieke meter (m3) aardgas. Uw netbeheerder stelt maandelijks de calorische waarde van het geleverde gas vast.
  • Het volume van het geleverde gas is afhankelijk van de temperatuur in uw gasmeter. Indien uw meter niet corrigeert voor de temperatuur van het geleverde gas, corrigeren wij het met een standaardfactor.
  • Het volume van het geleverde gas is afhankelijk van de hoogteligging van uw gasmeter. Afhankelijk van de hoogte boven NAP corrigeren wij het met een standaardfactor.
  • Wanneer er sprake is van een van bovenstaande correcties wordt deze verrekend via aanpassing van de gemeten hoeveelheid.
    Netbeheerkosten Dit zijn de kosten voor uw aansluiting en het transport door de netbeheerder. De opbouw van deze kosten vindt u op de website van uw netbeheerder. Het bedrag wordt door de leverancier namens de netbeheerder bij u in rekening gebracht. Wie uw netbeheerder is, is op de nota aangegeven.
    Overheidsheffingen De overheid heft per kWh en m3:
  • Energiebelasting, een heffing op elektriciteit en aardgas ingevoerd om verbruikers te stimuleren zuinig en bewust met energie om te gaan, en
  • Opslag Duurzame Energie, een opslag op elektriciteit en gas ingevoerd om de uitgaven ter stimulering van duurzame energie te dekken.
  • Wij dragen deze bedragen af aan de Belastingdienst.
    Vermindering
    energiebelasting
    Elk huishouden heeft een bepaalde hoeveelheid gas en elektriciteit minimaal nodig, hierover hoeft u geen belasting te betalen. De energiebelasting wordt daarom verminderd met een vast bedrag per elektriciteitsaansluiting per jaar.
    btw De btw betaalt u over alle leveringskosten, de netbeheerkosten én over de overheidsheffingen.
    Nieuw termijnbedrag Wij hebben uw nieuwe termijnbedrag geschat op basis van het verbruik in de afgelopen periode en de verwachte prijzen. Als u verwacht dat uw verbruik de komende periode aanmerkelijk zal wijzigen, dan raden wij u aan het termijnbedrag te laten aanpassen.
    Uw energienota
    Uw energienota wordt onder andere beïnvloed door de hoogte van uw verbruik. De hoogte van uw verbruik heeft direct invloed op de variabele leveringskosten, de regiotoeslag gas, de overheidsheffingen en vervolgens de btw die u hierover betaalt. De vaste leveringskosten, de netbeheerkosten en de vermindering energiebelasting, kunt u niet beïnvloeden door de hoogte van uw verbruik. De netbeheerkosten, de tarieven voor de overheidsheffingen, de vermindering energiebelasting en het btw-percentage verschillen niet per leverancier.